Noodnummer 101

Telefonische oplichting

Je kreeg er misschien al mee te maken, dat ongewenste telefoontje van een televerkoper. Deze verkopers zijn uiteraard niet allemaal oplichters. Maar wees toch waakzaam. Oplichters profiteren wel van het feit dat echte verkopers je waarschijnlijk al eens hebben gevraagd om te betalen met je digipas.
 
Een bekende werkwijze
 
Een oplichter belt je op en doet zich meestal voor als een medewerker van de Europese Gemeenschap, de Nationale Bank, de FOD Financiën, Test-Aankoop of Proximus, zoals onlangs nog het geval was. Hij/Zij legt je uit dat je het slachtoffer bent geworden van een telefonische oplichting.
 
Hij verzekert je vervolgens dat de schadevergoeding rechtstreeks op je bankrekening wordt gestort. Hij vraagt je om je digipas erbij te nemen en hem de codes te geven, uitgezonderd van je pincode. Het feit dat hij geen pincode nodig heeft, stelt je gerust. De oplichter heeft echter al genoeg aan de code van je elektronische handtekening.
 
Telefoonoplichting is een criminele activiteit die de laatste tijd over heel België al meer dan 400 slachtoffers heeft gemaakt. Momenteel is er in ons land een sterke toename van dit fenomeen. De oplichters maken gebruik van een vaste werkwijze. In bijna alle gevallen maken ze gebruik van de digipas en ook de slachtoffers worden zorgvuldig gekozen. Dit zijn vaak ouderen.
 
Praktische tips
 
  • Ga nooit in op een verzoek om je digipas te gebruiken en geef nooit informatie over dit bankapparaatje.
  • Weiger als een onbekende je opbelt en vraagt om gebruik te maken van geldovermakingskantoren zoals Western Union, Ria Money Transfer, Moneytrans, MoneyGram enz. Werk alleen met deze kantoren als je de ontvanger persoonlijk kent.
  • Vertrouw niet blindelings het telefoonnummer dat je ziet verschijnen. Oplichters kunnen makkelijk telefoonnummers kopen op het internet.
  • Als je het slachtoffer bent van dit soort oplichting, vul het formulier in op dit meldpunt  en dien vervolgens een klacht in bij je lokale politiekantoor.

BRON